Trajectum • Tristan Lof • 3 juli 2024 • Leestijd: 7 min
‘Vulkanen stoten ook CO2 uit.’ ‘Er was altijd al klimaatverandering.’ ‘Stikstof is juist goed voor planten.’ Desinformatie over klimaatverandering: Mario Veen weet er alles van en strijdt ertegen. Hij is hoofddocent binnen het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht en lid van Climate Obstruction NL.
Journalisten, wetenschappers en veiligheidsprofessionals krijgen steeds meer te maken met nepnieuws over het klimaat. Mario Veen ontwierp een tool om professionals weerbaarder te maken tegen deze onwaarheden: ‘Zelfs een aantal van mijn collega’s aan de HU werd benaderd door organisaties die desinformatie verspreiden.’
Lees het interview op Trajectum:
Met behulp van deze vijftien drogredenen van Mario Veen herken je klimaatdesinformatie:
- ‘Het klimaat verandert niet, of niet meer dan anders.’
- ‘Klimaatverandering wordt niet (helemaal) door de mens veroorzaakt. CO2 is juist goed voor plantjes.’
- Wetenschappers twijfelen zelf over CO2-uitstoot als hoofdoorzaak van klimaatverandering.’
- ‘Er is wel klimaatverandering maar geen klimaatcrisis. We kunnen ons nog makkelijk aanpassen.’
- Het is te laat. We kunnen niets meer tegen klimaatverandering doen.
- ‘In de middeleeuwen was het veel warmer.’ (en andere cherry picking)
- Complotdenken: ‘Kritische wetenschappers worden gecensureerd. IPCC NASA en KNMI zijn corrupt.
- Klimaatverandering is een hoax.’
- ‘Als China niets doet, heeft het geen zin.’
- Nepexperts opvoeren, echte experts denigreren: ‘Het IPCC, NASA en KNMI zijn corrupt en deze Nobelprijswinnaar zegt dat er geen klimaatverandering is.’
- Onrealistische verwachtingen van wetenschap: ‘Consensus is niet hoe wetenschap werkt. Klimaatmodellen bevatten onzekerheden.’
- Verantwoordelijkheid afschuiven: anderen moeten eerst handelen. ‘Nederland is een klein land dus wij hoeven niets te doen. De overheid/het bedrijfsleven/consumenten moeten dit regelen.
- Nadelen benadrukken: ‘Als we fossiele brandstoffen afbouwen stort de samenleving in. De kosten van klimaatbeleid wegen niet op tegen de voordelen.’
- Niet-transformatieve maatregelen promoten (greenwashing): ‘We hoeven niet ingrijpend te veranderen. Met bomen planten, airconditioning en kerncentrales komen we er ook.’
- Moodsplaining: de ander uitleggen hoe hij zich wel of niet moet voelen ‘Wees niet zo negatief. Op een warme dag moet je gewoon blij zijn.